יבוא בגדים מטורקיה – לא רק מעילי עור

יבוא אופנה מטורקיה

יבוא ביגוד מטורקיה

בשלהי שנת 2017 התבשרנו שרשת H&O מתעתדת לייבא את מותג הדיסקונט הטורקי WAIKIKI. במשך כשנתיים פעלו בקניוני ישראל סניפים של הרשת. בחודש פברואר האחרון, בשיא משבר הקורונה, הודיעה WAIKIKI על הפסקת הפעילות הקמעונאית בארץ. אך מי שחשב שהאפיזודה הזו מהווה אקורד סיום לפרטי אופנה והלבשה מתוצרת טורקית בארץ הקודש לא מכיר את “אחורי הקלעים” של ענף הטקסטיל וההלבשה בישראל. למעשה, בארונות הבגדים של
רובנו מסתתרים פריטים שכנראה נתפרו (ולעיתים אף עוצבו) בטורקיה. פרדוקסלית, משבר הקורונה צפוי דווקא להרחיב את התופעה.

מותגים הם רק קצה הקרחון

WAIKIKI אינו מותג האופנה היחיד המוכר לצרכן הישראלי. קצת לפני החדירה של WAIKIKI הופיעו פה לראשונה חנויות של המותג הטרנדי לצעירים DOGO שעושה שימוש בטכניקות חדשניות של הדפסה ומציע קולקציות צבעוניות בלוק “מטורף” מרמת הטי-שרט ועד לנעליים.

מותג אופנה טורקי נוסף שצבר פופולריות עצומה בישראל הוא Trendyol, שמציע בגדים אלגנטיים עם טוויסט שיקי במחירים אטרקטיביים במיוחד. Trendyol פותח במיוחד להפצה באמצעות חנויות מקומיות, ועל פי נתוני עלי אקספרס מבין 90 מדינות בהן מופץ המותג, ישראל מחזיקה בסוג של שיא עולמי כשהיא תופסת את המקום השני במכירות של פרטי Trendyol!

לטורקיה יש עשרות מותגי אופנה בינלאומיים (גם אם רק קומץ מהם מוכר בישראל), אבל כמו שכבר רמזנו, כשמדברים על הלבשה והנעלה תוצרת טורקיה, מותגים הם רק קצה הקרחון ורוב הפעילות בשוק הזה נעשית באופן סמוי יותר. למעשה, יש סיכוי לא רע שחלק מפרטי המותגים שאתם לובשים – מותגים שאתם תופסים כבלתי טורקיים בעליל – נתפרו בפאתי אנקרה, איסטנבול או איזמיר.

הכוח האמיתי של תעשיית האופנה והטקסטיל בטורקיה הוא דווקא כיצרנית. תעשיית האופנה הטורקית פעמים רבות משמשת “יצרן צללים” למותגים אחרים (כולל כמה מהשמות הגדולים של עולם האופנה כמו אדידס ו-Zara שמחזיקים מפעלים בטורקיה שאחראים על חלק ניכר מהתוצרת שמשווקת תחת מותגים אלו). עובדה זו לא צריכה לטשטש את הסיפור הגדול, כאשר מכניסים למשוואה גם הלבשה לא ממותגת מגלים שטורקיה היא אחת מספקיות ההלבשה
הגדולות בעולם.

טורקיה ושאר העולם

כשמסתכלים על נתוני היצוא של פרטי הלבשה מוכנים מטורקיה בשליש הראשון של 2020, מגלים כי למרות משבר הקורונה (שהקטין את היצוא הטורקי לחלק ממדינות אירופה), ייצאה טורקיה פריטי הלבשה בשווי של 2.8 מיליארד דולר. חלק ניכר מהמדינות האלה נחשבות בעצמן למעצמות אופנה, כמו למשל ספרד, גרמניה ובריטניה.

כשבוחנים את כלל היבוא של פרטי לבוש בתקופה הזו במדינות האלה (וכן גם ישראל היא חלק מהמועדון) מתקבלת תמונה עוד יותר מרשימה. מסתבר שהיבוא מטורקיה לבד של פרטי הלבשה מהווה 66% מפרטי הלבוש שאותן מדינות ייבאו באופן מוחלט. יש להניח שלמשבר הקורונה, שצימצם מאוד יבוא מסין ושווקי דרום מזרח אסיה, יש תפקיד בתמונה הזו, ועדיין מדובר בנתון מדהים שמעיד על הכוח, העומק והמגוון של תעשיית ההלבשה בטורקיה.

מאחר שחלק ניכר מהעולם עדיין מגלה חשדנות ועוינות כלפי סין, ייתכן מאוד שבאספקט הזה מעמדה של טורקיה רק יתחזק. משבר האמון הנוכחי מול סין מציף גם הרבה מאוד יתרונות אחרים שיש לענף ההלבשה הטורקי עבור יבואנים בשווקים מרכזיים. מרבית היתרונות הללו רלוונטיים מאוד גם עבור יבואנים ומותגי הלבשה ישראליים ונעמיק בכך בהמשך.

לא רק מעילי עור

כאמור, מבחינת התודעה הציבורית בישראל, טורקיה מעולם לא נחשבה מעצמת אופנה. עם כל הכבוד לכמה מותגי אופנה טורקיים שפעלו או פועלים בשוק הישראלי, ביחס למדינות כמו ספרד או איטליה, העובדה שטורקיה היא שחקן בינלאומי חלפה לרובנו מתחת לרדאר. האסוציאציה של רוב הישראלים להלבשה טורקית היא מעילי העור ומוצרי עור אחרים מתוצרת טורקיה, שנחשבים לנישה פופולרית אצלנו עוד משנות השבעים של המאה הקודמת. אך גם במושגים של השוק הישראלי, מעילי העור הם רק טיפה בים מוצרי ההלבשה שמיוצרים בטורקיה ומוצאים את דרכם
למדפים של רשתות הביגוד שפועלות בישראל.

מבחינת יבואני הלבשה ומותגי הלבשה ישראליים השוק הטורקי משתלם ומייצר הזדמנויות ממספר טעמים. הסיבה הראשונה היא המגוון העצום של הענף. כמעט ואין תחום או נישה בייצור הלבשה והנעלה שהשוק הטורקי לא יציע עבורה חלופות טובות: חולצות טישירט ונעלי ספורט, מכנסי ג’ינס ובגדי תינוקות – בטורקיה מייצרים הכול.

לצד מתפרות בוטיק קטנות ואומנים זעירים, פועלים בטורקיה גם יצרני ענק שמייצרים בפסי ייצור ובאוטומציה מלאה ומפעילים בקרת איכות מתקדמת. כך שהשוק הזה מתאים גם למותגים גדולים (ולא מעט מותגי הלבשה ישראליים מובילים העבירו חלק ניכר ממערך הייצור שלהם לטורקיה) וגם לשחקנים קטנים יותר, הן בתחום ההלבשה הזולה והלא-ממותגת והן עבור עיצובים מורכבים הדורשים תפירה עילית. כל יבואן ו/או מעצב יכול למצוא את היצרן הכי מתאים עבורו.

שינוע מהיר ומכסים זולים

כפי שהזכרנו, עוד לפני משבר הקורונה זיהו יבואני הלבשה רבים את היתרונות שהשוק הטורקי מעניק. אל המגוון הרחב ותשתיות הייצור המתקדמות, צריך להוסיף את המרחק הגיאוגרפי הקצר שחוסך בעלויות כל מה שקשור לשינוע, הובלה או שילוח, מקצר את התהליך ומאפשר למעצבים ויצרנים להגיע בקלות ובמהירות לרצפת הייצור. בימים כתיקונם יוצאות מישראל כל יום לפחות 5 טיסות ישירות לטורקיה (יותר מ30 טיסות ישירות שבועיות – לעומת כ7 טיסות ישירות בשבוע לסין).

עלויות הייצור בטורקיה נמוכות והצף הפליטים במדינה עקב מלחמת האזרחים בסוריה, שהוסיף כמות אדירה של עובדים זולים וזמינים והוריד את רמות השכר בתעשייה הטורקית בכלל ובתעשיית הטקסטיל בפרט, כך שהיום הפערים בעלויות הייצור בענף ההלבשה בין טורקיה לדרום מזרח אסיה כמעט שלא קיימים. מבחינת מכסים והסכמי סחר, טורקיה נהנית בישראל ממעמד המקביל למדינות האיחוד האירופאי, ולכן אין מכסים לסחורה המיוצרת בטורקיה, דבר
הגורם לכל נושא יבוא בגדים מטורקיה להיות משתלם במיוחד, הן ביבוא מסחרי והן ביבוא אישי.

אם אתם מעוניינים ללמוד יותר על יבוא וייצור של פרטי הלבשה בטורקיה, אתם מוזמנים לפנות לסינדרלה סחר בינלאומי, שפועלת בהצלחה בשוק הטורקי ויודעת למצוא לכל יבואן, יצרן או מעצב את הפרטנר הטורקי האידיאלי.

אנו יכולים לעזור לכם לייבא בין השאר:

  • בגדי נשים
  • בגדי גברים
  • שמלות
  • מכנסיים
  • חולצות
  • מעילים
  • בגדי ילדים
  • ועוד…

לפרטים נוספים ותיאום פגישה:
משרד: 08-9442477
נייד: 050-7247933
מייל: info@cinderella.co.il